Katowicki ZTM zapowiada wprowadzenie pierwszych od czasu ogłoszenia stanu epidemii zmian w taryfie opłat. Należy też spodziewać się dalszych częstych modyfikacji rozkładów jazdy, bo te mają być na bieżąco dostosowywane do zmieniających się potoków podróżnych.
– Od ogłoszenia stanu epidemicznego wprowadziliśmy ponad tysiąc zmian w rozkładach jazdy – mówi Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Metropolitalnego w Katowicach. Miały one różny charakter: organizator transportu miejskiego na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zapewnia, że stara się dopasować wielkość pojazdów i częstotliwość ich kursowania do aktualnych, dynamicznie zmieniających się potoków. Z jednej strony wprowadzane są więc cięcia, z drugiej zaś na liniach o największej frekwencji pojawiają się dodatkowe kursy, a tabor zastępowany jest takim o większej pojemności.
Rozkłady jazdy mają być stale dostosowywane do realiów Ogólna liczba pasażerów w pierwszych tygodniach 2021 r. wciąż jest jednak mniejsza niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Spadek jest bardzo duży: obecnie ZTM sprzedaje o około połowę mniej biletów niż przed rokiem. – Wiąże się to m.in. z ograniczoną mobilnością wskutek wprowadzonych obostrzeń i zmian w obszarach gospodarczo-społecznych – ocenia nasz rozmówca. Dodaje, że mimo to sprostanie limitom dotyczącym liczby pasażerów w pojazdach jest dla organizatora dużym wyzwaniem. Odpowiednie zmiany w ofercie wprowadzane są przy tym w miarę możliwości realizujących przewozy operatorów.
Od marca zeszłego roku Metropolia nie podniosła cen biletów. – Obecnie w GZM i ZTM trwają prace w zakresie modyfikacji taryfy – przyznaje jednocześnie rzecznik. Więcej informacji
tutaj. W tej chwili trudno jest też przewidzieć, czy w kolejnych tygodniach pojawią się cięcia w rozkładach jazdy. Jest to bowiem zależne od ewentualnego ogłoszenia nowych obostrzeń przez rząd, a także m.in. od możliwości kadrowych i taborowych przewoźników oraz realiów finansowych gmin.
Szczegółowe kontrole dotyczące m.in. czystości Pandemia wpłynęła jednak w istotny sposób nie tylko na ofertę przewozową, ale i np. na informację pasażerską w pojazdach kursujących po sieci GZM. – Aby pasażerowie mieli jak najszerszy dostęp do aktualnych, zmieniających się wytycznych, wszystkie pojazdy na bieżąco wyposażamy w niezbędne informacje. Tylko od marca do końca 2020 r. zostało umieszczonych ok. 200 tys. różnych plakatów – mówi Michał Wawrzaszek.
ZTM ma też zgodnie z zapewnieniami jego rzecznika zwracać szczególną uwagę na kwestię jakości usług przewozowych, co ma swoje odbicie w dokonywanych przez pracowników Zarządu szczegółowych kontrolach. – Ich celem jest m.in. weryfikacja przestrzegania wystosowanych przez nas zaleceń dotyczących np. codziennego mycia i dezynfekowania pojazdów. Ponadto zawiesiliśmy sprzedaż biletów przez kierujących oraz zaleciliśmy dodatkowe wietrzenie wnętrza na przystankach początkowych i końcowych – usłyszeliśmy w ZTM.